24 November, 2010

MEREKA dibunuh kerana KITA membenarkannya ! !

ok... kt cni,, aq nk kongsi 1 artikel pasal saudara seagama kite kt PALESTIN sane...
npe aq tetibe nk kongsi ngn blogger2 skalian..??
n knape aq BESARKAN perkataan mereka n kita 2..??
ikuti artikel d bwh nie...

Saya masih ingat bagaimana saya mula-mula tiba di Sabra dan Shatila sebagai seorang pentaksub Kristian fundamentalis yang berprasangka dan megah. Saya mempercayai kebaikan negara-negara ‘Kristian’ Barat dan kebenaran negara Israel. Saya menyangka saya arif tentang kitab Injil dan Tuhan berada di pihak KAMI.

Cerita kegemaran saya dalam Old Testament pada masa itu adalah bagaimana Joshua menawan Jericho dan kisah David dan Goliath. Saya bergembira dengan kemenangan tentera Israel. Seperti rakan-rakan Kristian yang lain, saya merayakan ‘kejayaan agung’ tentera Israel dalam Perang Enam hari pada 1967, sekali gus tertawannya Semenanjung Gaza dan Tebing Barat. Saya menunggu-nunggu hari penubuhan negara Israel sebagai saat untuk diraikan.

Namun pada pagi itu, di Sabra dan Shatila, Tuhan telah mencabut rasa megah yang menebal di hati saya. Saya disuakan dengan jasad-jasad yang bergelimpangan di lorong-lorong kecil di situ. Melalui mereka saya menemui erti agama dan Tuhan. Dosa bukan lagi urusan minda dan intelek. Dalam masa beberapa detik sahaja, dosa kebencian, pembunuhan, militerisme, ketamakan, amarah dan kekejaman telah diterjemahkan ke dalam jasad-jasad remuk mangsa.

Kehendak Tuhan sentiasa adil dan mereka yang melakukan jenayah mesti dihukum. Kita semua adalah sama di hadapan Tuhan, Hakim dan Pengampun kita. Saya sebenarnya turut bersalah seperti mereka yang melakukan pembunuhan beramai-ramai itu.

Bagi sesetengah orang, jenayah peperangan adalah dosa yang dilakukan oleh orang lain; dan itulah hakikatnya. Tetapi pada pagi itu, di tengah-tengah bahang matahari Beirut, saya mengerti – rakyat Palestin dibunuh kerana, secara kolektif, kita membenarkannya berlaku.

artikel nie d ambik dr bku bertajuk DARI BEIRUT KE JERUSALEM by Dr. And Swee Chai... penulis m'gelar kn dri nye 'rakan' kepada mereka2 seagama ngn kite...

bg aq,,, nie dh ckop sedar kn aq ttg kite yg hny mmbuta tuli melihat saudara kite yg d kejami oleh kaum yg mmg d laknat oleh ALLAH..perasan x,, penulis x guna kn perkataan 'saudara' seperti yg kite ( seagama ngn mereka ) selalu gunakan.. lau laa org yg boleh menulis sebegitu hanya menggelarkan diri nye sbg 'rakan',, layak kah kite nk m'gelar kn kite rakan mereka..?? ini kn pula saudara..??

0 comments: